Träning i backe

Om man vill göra ett hårt träningspass så är löpning i backe en bra idé. Det tycker i alla fall jag. Det hela går ut på att man hittar en lagom lång och lagom brant backe och så springer man upp för den och går eller joggar ner. Och så upprepar man det så många gånger som man orkar. Backen behöver egentligen inte vara särskilt brant, det viktiga är att den inte är för kort. Poängen är att man ska ta ut sig, och så varvar man ner och låter pulsen sjunka genom att sedan gå eller jogga lätt tillbaka.

Jag brukar försöka variera min löpträning genom att köra ett långpass, ett kortpass och ett intervallpass. När jag kör långpass springer jag långt men inte nödvändigtvis speciellt fort. På kortpassen springer jag en kortare distans men i ett snabbare tempo. Intervallpassen är antingen vanliga intervaller där man växlar mellan att springa fort och att jogga eller backträning där man springer upp och går/joggar ner.

Jag försöker springa var tredje dag. Vad jag har hört ska man inte springa oftare än varannan dag. Kroppen måste få vila och återhämta sig, och det är faktiskt under återhämtningen som man tillgodogör sig träningen. Jag har också hört att man inte ska träna mer sällan än var tredje dag för att det ska ha bästa effekt, så jag kör på det. Ibland går det förstås inte att följa schemat till punkt och pricka, men jag tycker att det fungerar ganska bra för mig. Ibland tränar jag på gymmet också, men det är mest löpning som gäller.

Kommentera